آقای الف اولین فیلم سه بعدی ایرانی
فيلم «آقاي الف» چند هفتهاي است كه با حضور پوريا پورسرخ و ليلا اوتادي
كليد خورده است. در آپارتمان لوكيشن كار؛ پذيرايي بزرگي كه شبيه به دفتر
كار است و دوربينهاي متعددي در گوشه و كنارش به چشم ميخورد. عوامل در
آنتراك بين فيلمبرداري بهسر ميبردند و پورسرخ و ساير عوامل در حال
خوشوبش بودند. فرصت را مغتنم شمرديم و پاي صحبت «علي عطشاني» كارگردان
اين اثر نشستيم.
فيلمنامه به صورت سه بعدي بازنويسي شد
عطشاني با اشاره به اينكه در فيلم «شش نفر در باران» هم چند سكانس را نه
با اين اشل اما به صورت جزئي كار كرده است، ميگويد: كار سه بعدي برايم
خيلي جذاب بود. با توجه به اينكه اكثر فيلمهاي روز دنيا هم يك نسخه سه
بعدي دارند، دوست داشتم خود ما هم چنين كاري را انجام بدهيم. پس از فيلم
تلفن همراه رئيسجمهور، اميرعلي محسنين فيلمنامهاي را به من داد به نام
«آقاي الف» كه با اين ايده ذهنيام آميخته شد و از او خواستم كه نگارش
فيلمنامه را براساس تريدي (سه بعدي) كار كند. پس از رايزنيهاي متعدد به
نفر اول در زمينه فيلم سه بعدي بابك محقق رسيديم و اكنون آقاي محقق با
فرمول جديد دستگاهي كه عيناً با استانداردها جهاني مطابقت دارد، كار را
كاور ميكند. همزمان با تستهاي خارجي و داخل فيلمنامه را بر اساس سه بعدي
روتوش كرديم تا در آن المانها سهبعدي باشد.
فيلم ماجراي روزهاي پاياني زندگي در قالب طنز
عطشاني در خصوص داستان فيلم اظهار ميدارد: داستان درباره بيزينسمني متمول
به نام امير است كه چند وقتي است كه به ايران آمده و قرار است در يك
مزايده بزرگ شركت كند كه هر كسي در اين مزايده برنده شود، نفر اول اقتصادي
ايران ميشود. اتفاقاً پيرمردي را در خيابان ميبيند و پيرمرد به او
ميگويد كه تو دو هفته بيشتر زنده نخواهي ماند. در اين داستان اما برخلاف
ساير داستانها كه فرد به دنبال حلاليت ميرود، تصميم ميگيرد در اين دو
هفته از زندگياش لذت ببرد. اين فيلمنامه در ادامه ساير كارها من با تم مرگ
است. تم مرگ در فضاي طنزي كه روايت ميشد، براي تري دي جواب ميداد.
۱۰ميليون تومان، هزينه توليد يك دقيقه فيلم سه بعدي
عطشاني در خصوص تفاوت كار تريدي و معمولي ادامه ميدهد: كار به نسبت به
يك كار سينمايي معمولي بسيار دشوار است. ما سعي ميكنيم به سمت
ميزانسنهاي پيچيده و سخت برويم تا عمق ديده بشود. هزينههاي اين فيلم
بسيار بالاست و برعهده تهيه كننده خصوصي است و يك ريال هم حمايت دولتي
نداشتيم. يك چيزي نزديك به دقيقهاي ۱۰ ميليون تومان هزينه تريدي اين فيلم
است كه اگر اين را در كنار هزينه معمولي توليد يك فيلم كه ۷۰۰ ميليون
تومان است بگذاريم بالاي يك ميليارد و ۵۰۰ هزار تومان ميشود.
عطشاني ميافزايد: تمام فيلمهاي سه بعدي دنيا يا از ابتدا سه بعدي
فيلمبرداري ميشوند يا دو بعدي هستند و بعد تبديل به سه بعدي ميشوند كه
روش دوم زياد حرفهاي نيست. تفاوت كار ما اين است كه ما از پايه سه بعدي
فيلمبرداري ميكنيم و اين مسئله كار را سخت و طاقتفرسا ميكند. در پايان
كار كه كاملاً سه بعدي است، يك نسخه دو بعدي هم تهيه ميكنيم و در تمام طول
فيلم ما بعد سوم كه همان عمق فاصلهها است، ميبينيم و اصلاً نماي دو بعدي
نداريم. ما همچنين ۶۰ آفاسكرين داريم يعني يك شيء از صفحه بيرون ميآيد و
بيننده شيء را مقابل صورتش احساس ميكند.
عطشاني سپس از بابك محقق كه طراح و مجري سه بعدي كار است، ميخواهد كه
نمونههايي از فيلم را نشان دهد. با استفاده از عينكهاي تري دي وقتي
سكانسهاي فيلمبرداري را در صفحه لپتاپ ميبينيم دقيقاً مانند همان
فيلمهاي خارجي است كه در تلويزيونهاي سه بعدي ديدهايم و بعد فاصله و
اجسامي كه به سمت ما ميآيند، كاملاً محسوس هستند.
فقط دو سالن در تهران امكان پخش فيلمهاي سهبعدي را دارند
بابك محقق كه خود سازنده دستگاه «تري دي ريگ» هم هست، درباره تكنيك ساخت
فيلم سهبعدي ميگويد: با هر دوربيني امكان تصويربرداري سه بعدي وجود دارد،
به غير از دوربين نگاتيو. وي همچنين درباره اكران و پخش فيلم با توجه
امكانات سينماهاي كشور ادامه ميدهد: در حال حاضر در يكي از سالنهاي سينما
آزادي و سالن ايوان شمس كه عينكهاي شاترگلاس دارند، امكان تماشاي فيلم به
صورت سه بعدي هست و همچنين در شبكه خانگي دستگاههاي تري دي خانگي.
آنتراكت گروه بالاخره تمام ميشود و عوامل براي گرفتن كار آماده ميشوند.
در صحنهاي كه در حال فيلمبرداري است پوريا پورسرخ بازيگر نقش «آقاي الف»
در اتاقي كه در فيلمنامه اتاق كار است از يك سمت به سمت ديگر ميرود و پس
از گرفتن چاي از دست آبدارچي به سمت ميز كارش حركت ميكند و نامهاي را كه
منشي به او ميدهد، امضا ميكند. اين سكانس چندبار تمرين شد و آخرين بار
براي فيلمبرداري نهايي رفت.
بالاخره روز به پايان ميرسد و گروه، فيلمبرداري را قطع ميكند. بنابر
اظهارات عطشاني، «آقاي الف» به دنبال اكران در جشنواره فجر است و بايد تا
زمان جشنواره فيلم فجر منتظر ماند و ديد كه اولين فيلم سهبعدي ايراني چه
از كار در ميآيد.